چگونه تعریف کنیم؟
بسم الله الرحمن الرحیم
بخش بزرگی از ایرادِ تعاریفِ غیر اصیل غربی، «تغییرِ جهتِ اعمال در همان بدو تعریف» است.
با تغییر هدف، اعمال نیز منحرف میشوند.
در این صورت، وقتی به مقصد میرسید؛ متوجه میشوید عملی انجام ندادهاید! وقت گذاشتهاید و خرج کردهاید؛ اما آنی که باید نشد.
چون عمل به مقصدی که باید میرسید نرسیده است!
چون منحرف شده است.
***
این تغییر در هدف، عمدتا به شکل ضمنی و نتایج خودش را نشان میدهد. وقتی شما پیشفرضهای اولیه را به راحتی میپذیرید یا به آن دقت نمیکنید. زمانی میرسد که باید نتایج را بپذیرید.
گاهی به شکل واضح میشنوید که گفته میشود راه برونرفت از مشکلات چشم دوختن به بیگانگان است. در این که (در برههای از زمان که ساختار کلی حاکم، نظام سلطه، استعماری و به شکل بردهداری است) آیا این راه، راه برونرفت از مشکلات است یا راه افزودن مشکلات، سخنی به میان نمیآوریم.
معنای این جمله یعنی بیتوجه به این که طرف دشمن خداست و یا دشمن شما، راه حل خارج از مرزهاست. آنها باید بیایند داخل مرزها و به استعمار و آبادانی بپردازند.
ولی اگر بخواهید دقیق این جمله را تحلیل کنید؛ این جمله به جملات پیشینی وابسته است.
این پیشفرضهای اولیه میتوانند به شکل زیر باشند:
- تا کنون کسی نتوانسته است بدون وابستگی به غرب به جایی برسد.
- این که ایرانی نمیتواند.
- بیگانگان هر جا رفتهاند آنجا را آباد کردهاند.
- اینجا هم بیایند آباد میکنند.
- رابطهی بیگانگان با هر کشوری مانند دوست است.
- امروز جز ارتباط راه دیگری نداریم. پس باید با چندکشور اروپایی و امریکا ارتباط برقرار کنیم!
- پارامترهای رشد اقتصادی غربی مشخص است. در صورتی پیشرفت میکنیم که به آنها برسیم!
- ما تکنولوژی پیشرفته نداریم. پس باید برویم سرمایهگذاری بیاوریم.
گاهی به شکل دیگر میشنوید که گفته میشود؛ در تولیدات هنری، تنها باید وجه هنری آن را بررسی کرد و مورد قضاوت قرار داد!
این کمی از قبلی پیچیدهتر است.
یعنی اگر امر دایر بشود که از فیلم حرفی مخالف احکام اسلام بیرون بیاید؛ اگر چند تکنیک رعایت شده باشد قابل قبول است.
با این دید حتی اگر توهین به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در فیلم باشد؛ اگر خوب گفته باشد قابل قبول است!
هیئت داوران فقط به هنر پایبندند! این معنا دارد. این حرف نتایج خاصی دارد. این، تعاریفی را قبل از خود یا در ضمن خود فرضکرده است.
مانند این که:
- فضائل انسانی و قصد هدایتگری در تعریف هنر داخل نیست!
- معیار زیبایی تنها رعایت اصول تکنیکی است. حتی اگر درون فیلم بیبند و باری و فحشا باشد!
- ما نسبت به هدایتگری و تزکیهی جامعه مسئولیتی نداریم.
***
برای مثال وقتی هدف یک مجموعه یا سازمان، افرایش سود به معنای (پول/اعتبار/جاه/سرمایهیاجتماعی) معرفی میشود و در صدر اساسنامه میآید1 و هیچ قاعدهی بالادستی یا پاییندستی، آن را حد نمیزند.
برای دقت بیشتر اینجا هم باید ذرهبین بگذاریم که چه اتفاقی دارد میافتد و چه تعاریف، پیشفرضهایی به شکل ضمنی درنظر گرفته شده است:
- افزایش سود، تنها مسئلهای است که ما دنبال آن هستیم.
- سود آخرتی مدنظر نیست! (یعنی اگر کاری وظیفهی شرعی و قانونی ما باشد؛ سود ندارد. در نتیجه دلیلی ندارد سازمان به آن بپردازد!)
- مأموریت ما خلق سود است!
- سود هم به معنای چیزی است که قابل تبدیل به پول باشد! (مثلا ارزشهای دفاع مقدس و ثروت ملی شهیدان از این جهت مهم است که پول میآورد.)
- در فرآیند یک سازمان اگر چیزی سودزا باشد؛ اشکالی ندارد که به آن بپردازیم. (حتی اگر در تبلیغات از جنس زن به شکل کالا استفاده کنیم. مثلا در بانکها لازم نیست فعالیتهای تولیدی را تقویت کنیم. چون پرزحمت است و )
- بین دو فعالیت که سود بیشتر و زحمت کمتری دارد و فعالیتی که سود کمتر و زحمت بیشتری دارد؛ به نظر شما کدام بهتر است؟
- سرمایهی اجتماعی مهم است چون میتوان با آن پول بیشتری به دست آورد.
- لذا ما مسئولیت اجتماعی داریم.
- اصلا ما طرفدار محیط زیست، کارهای مددکاری، فعالیت حول کودکان کار، آموزش و پرورش و استعدادیابی در ورزش و ... هستیم!
تبعات اخلاقی و رفتاری این تعاریف خیلی دهشتناک است. چیزی است که داریم میبینیم. این بلاها عمومی است:
- حذف دیگران به هر قیمتی و بی هیچ قیدی، اگر اقتضا کند؛ جزء واقعیتهای کسبوکار است.
- سیطرهی تام و تمام بر بازار، بنا بر مسائل بالا اگر شدنی باشد؛ واجب است!
- مسئلهی دیگر، قیمتگذاری در زمان سیطره است! (مسائلی که چند بار در این سالها تجربه کردهایم؛ قیمتها تا زمانی که همه آلودهنشدهاند پایین است؛ پایین به شکل مشهودی زیرقیمتهای بازار. ولی به مجرد این که اکثر قریب به اتفاق مخاطبین جذب شدند؛ فرآیند معکوس میشود!
- ترویج بیبندوباری و فساد اگر منجر به سود بیشتر بشود جا دارد! (برای این میتوانید برخی سایتهای تبلیغ پوشاک را در ذهن خود مرور بفرمایید)
1- در صدر اولویتها
2- در قرآن کریم به تعاریفی که دو جبههی حق و باطل طراحی میکنند میشود دقت کرد.
3- بعضی جاها پشت سر هم به شکل ردیف «بل» یا «کلا» میآید. این مسیر دارد از لایههای مختلف بهانهها و باورهای مخاطبین پردهبرداری میکند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.