صدرِ اعظـــــــــــــم

کاش این عزیز هم نظری هم به ما کند!

صدرِ اعظـــــــــــــم

کاش این عزیز هم نظری هم به ما کند!

صدرِ اعظـــــــــــــم

تویی بهانه ‌ام اما بهانه‌ای که ندارم
گذاشتم سر خود را به شانه‌ای که ندارم
تمام عمر کشاندی مرا به سوی نگاهت
تمام عمر به سویِ نشانه‌ای که ندارم
زِ رقعه

آخرین نظرات
  • ۱۲ بهمن ۰۱، ۰۰:۰۸ - شاگرد بنّا
    احسنت
پیوندهای روزانه

دسته‌بندی احزاب؛ اهداف و راه مقابله

دوشنبه, ۱۵ فروردين ۱۴۰۱، ۰۷:۳۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

هر جا نور بیشتر آن‌جا مگس‌ها هم بیشتر. وقتی در شب‌ها چراغ مهتابی روشن است و اگر پنجره‌ی خانه باز باشد، حتما دیده‌اید که مگس‌ها و بعضا خر[=بزرگ]مگس‌ها وارد می‌شوند!

و شاید تجربه‌ای داشته باشید که وقتی وارد شوند دیگر بیرون نمی‌شوند و احیانا تا شما را کوره به در نکنند ولتان نمی‌کنند!

این هم ماجرایی است. البته با راه حل و ترفندی برون می‌شوند. یک راهکار برای بیرون کردن این‌ها این است که همه‌ی چراغ‌ها را خاموش کنید. در بیرون را باز کنید و چراغ‌های شبه‌مهتابی راهرو را روشن کنید تا بیرون بروند.

این هم ماجرایی است! در جامعه‌ی ما هم همین‌گونه است. هیچ وقت مگس‌ها در قعر چاه ظلمات دنبال چیزی نمی‌گردند. بلکه هرجا نور باشد سر و کله‌شان پیدا می‌شود. بحمدالله در جامعه‌ی ما هم که نور هست، تا بخواهی مگس فراوان است. چرا که نور خورشید در آن فروزان است و جهان را روشن می‌کند به برکت ایمان، ایمان مردم.

و یک سوال بپرسیم: برای بیرون‌کردن مگس‌های کوچک خانه‌ها راهی پیدا می‌شود. آیا برای رهایی از مگس‌های بزرگ جامعه راهی سراغ دارید؟


مگس‌ها معمولا عناصر پرسروصدایی هستند که روی مخ جامعه هستند. البته متاسفانه این طور نیستند که همه از آن‌ها بدشان بیاید! مدام روی چیزهای بد می‌نشینند و آن‌ها را تکرار می‌کنند. بزرگ‌نمایی می‌کنند. دروغ هم می‌گویند و تکرار می‌کنند. به ظلمات تعلق دارند لذا در نورها همیشه دنبال ظلمات هستند. همه‌شان در یک خصوصیت مشترک هستند: این که در جامعه ناامیدی می‌پراکنند و برطبل پس‌رفت می‌کوبند!

  1. در قرآن یک دسته‌ای وجود دارد که نامشان مرجف (به ضمِّ میم و کسرِ جیم) است. در شهرهایی که ندای پیامبران و امامان در آن‌ها فروزان است و گرداننده‌ی زندگی بشرند، هم‌ردیف دو دسته‌ی دیگر حاضر می‌شوند و دل‌ها را خالی می‌کنند.
    • اگر دشمن حمله کند می‌گویند که پدرتان در آمد. الان با ارتش بیست‌میلیونی پشت‌مرزهای شما هستند!
    • اگر دشمن حمله نکند می‌گویند  اگر دشمن تحریم کند چه می‌کنید؟! اگر حمله کرد چی؟!!
    • اگر خبر خوب یا بدی برسد بیشترین استفاده را برای ناامیدی عمومی به کار می‌گیرند.
    • ابزارشان کلام و قلم است. روششان پراکندن است. آبشخور کلامشان تماما شایعات است. هدفشان امید مردم، ایمان مردم و هدف نهایی مردم است.
  2. منافقین دو درجه از این‌ها سنگین‌تر هستند، مخالفت روانی که هیچ، مبارزه‌ی عملی هم دارند، برنامه‌های مقابله‌ای سنگین اقتصادی یا سیاسی داخل نظام طراحی می‌کنند.
  3. و یک دسته هم این بین، فی قلوبهم مرض‌ها هستند که مومنین را با اظهار ایمان می‌خواهند بفریبند. در خلوت خود با شیاطین‌شان هم‌پیمان هستند که ضربه بزنند. هدایت را کالا گرفته‌اند و گمراهی را با آن می‌خرند. شادمان از این ظاهرسازی و استهزا هستند. البته تنها خود را می‌فریبند. می‌گویند ما تنها اصلاح‌گر هستیم، درحالی که خود مفسدان هستند. این‌ها طبق اثبات تاریخ بیشترین آسیب‌ها را به اسلام زده‌اند. وقتی که به حاکمیت می‌رسند در زمین فساد می‌کنند و روابط خود را با ولی الهی قطع می‌کنند. لعنت خدا بر این‌هاست و کر و کور هستند. بر قلب‌هایشان قفل است.

 

نقاط آسیب

کار همه‌ی این‌ها اذیت است. اذیت مردم. اذیت خدا و جانشین او در زمین. اما محل آسیب جامعه از ناحیه‌ی این‌ها کجاست؟ با تحقیق می‌توان ۵ مورد را شمرد گرچه ممکن است موارد بیشتری بیابیم:

۱. ولی الهی جامعه: این که او را به تبعیت کفار بکشانند.
۲. افکار عمومی: ترساندن از صف دشمن. دشمنی که وعده‌ی صف‌آرایی‌شان از قبل به مومنان داده شده است.
۵. خانواده: این که او را به همه‌ی ابعاد جاهلیت، مبتلا کنند.
۴. بانوان: ایجاد غفلت از آیات الله و حکمت با ایجاد دنیاطلبی، آرایش و زینت در فضای عمومی به جای خانه، عدم پوشش صحیح و ارتباطات غیرطاهر.
۳. افراد: از این که تبعیت بی‌چون‌وچرا نسبت به دستورات ولی الهی نداشته باشند.

 

اما چه باید کرد؟ و راه مقابله چیست؟

راه مقابله با توجه به هر یک از موارد بالا از هم جدا می‌شود. در یک دسته‌بندی اگر جامعه‌ی اسلامی را جامعه‌ی امام-امت بدانیم، راهبرد امام با راهبرد امت متفاوت است. و اگر بخواهیم راهبرد امت را بگوییم شاید بتوان گفت، که آن، تقوای مبتنی بر اسلام و ایمان است:

  • تقوای شایسته در محضر خدا و کلام صحیح و استوار(۱)، در تزکیه‌ای ده‌مرتبه‌ای(۲). در این صورت کارهای جامعه یکی‌یکی اصلاح می‌شود و مشکلات یکی‌یکی برطرف می‌شود.
  • و در راس این‌دو و این مراحل، اطاعت بی‌چون و چرا و بدون درد(۳) یعنی اطاعت خدا و رسول.
  • در این صورت است که جامعه از ظلمات می‌رهد.(۳)

 

۱. ۷۰ احزاب: یا ایها اللذین آمنوا اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا

۲. ۳۵ احزاب: ان المسلمین و المسلمات و المومنین و المومنات و القانتین و القانتات و الصادقین و الصادقات و الصابرین و الصابرات و الخاشعین و الخاشعات و المتصدقین و المتصدقات و الصائمین و الصائمات و الحافظین فروجهم و الحافظات و الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات اعد الله لهم مغفره و اجرا عظیما.

۳. ۳۶ احزاب

۴. ۷۱ احزاب: یصلح لکم اعمالکم و یغفر لکم ذنوبکم و من یطع الله و رسوله...

پ.ن ۱: گزاره‌های فوق با محوریت سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب به نگارش درآمده است.

پ.ن ۲: جهت تکمیل دقت در آیات، دسته‌های بالا دسته‌بندی منافقین است و هم‌چنین گروه دیگری خارج از مرزهای جغرافیای ایمانی حضور دارند که کافرین هستند. این دو گروه و تفاوت آن‌ها در آیات ۱ و ۴۸ هم‌چنین ۲۵ و ۶۰ قابل مشاهده هستند.

۰۱/۰۱/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی